Lehrinhalte
Theoretical substantiation for quality management in the education sector, quality assurance systems, evaluation procedures, school development processes, connection between curriculum and school development, transformations in the learning field-oriented curriculum.
The students are able to:
• reflect on various quality assurance procedures in the education sector and relate them to the goals of school development processes,
• to critically analyze the conceptual foundations in the development of quality management systems in the education sector.

Literature
Kultusministerium, H. (2011). [i]Hessischer Referenzrahmen Schulqualität. Qualitätsbereiche, Qualitätsdimensionen und Qualitätskriterien (überarbeitete Fassung).[/i] Wiesbaden: Institut für Qualitätsentwicklung.
Meyer, H. (2004). [i]Was ist guter Unterricht. [/i]Berlin: Cornelsen Scriptor.
Schreder, G., & Brömer, B. (2009). [i]Lehren und Lernen: Erläuterungen und Praxisbeispiele zum Qualitätsbereich VI des Hessischen Referenzrahmens Schulqualität.[/i] Wiesbaden: Institut für Qualitätsentwicklung.
Steffens, U. & Bargel, T. (Hrsg.). (2016). Schulqualität. Bilanz und Perspektiven: Grundlagen der Qualität von Schule 1. Münster: Waxmann.
Steffens, U. & Messner, R. (Hrsg.). (2019). [i]Unterrichtsqualität. Konzepte und Bilanzen gelingenden Lehrens und Lernens. Grundlagen der Qualität von Schule 3. [/i]Münster: Waxmann.
Steffens, U., Merki, K. M., & Fend, H. (Hrsg.). (2017). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts-und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualität von Schule 2. Münster: Waxmann.
Steffens, U. & Posch, P. (Hrsg.). (2019). [i]Lehrerprofessionalität und Schulqualität. Grundlagen der Qualität von Schule 4. [/i]Münster: Waxmann.

Online-Angebote
moodle

Semester: ST 2021