Digitale Lehre
Der Kurs bietet eine praktische Ausbildung in der Anwendung von 3D-Modellierungstechniken zur Erhaltung und Rekonstruktion des kulturellen Erbes. Die Kursteilnehmer lernen den Prozess der Erfassung von 3D-Daten und die Erstellung von 3D-Rekonstruktionen kennen. Außerdem werden bewährte Verfahren für die Datenverwaltung, die Dokumentation von Metadaten und die Darstellung von 3D-Modellen im Internet behandelt. Am Ende des Kurses verfügen die Teilnehmer über die praktische Grundlage, um genaue digitale Darstellungen zu erstellen, die zur Erhaltung und Interpretation des kulturellen Erbes beitragen.
 
Beschreibung der Prüfung:
Während des Kurses werden Sie eine Reihe von Aufgaben lösen, die logisch miteinander verbunden sind. Sie werden an zwei Fallstudien arbeiten, die von der Lehrkraft vorgeschlagen werden. Die Fallstudien beinhalten zwei Objekte zur digitalen Rekonstruktion. Die Endnote der Prüfung wird in Form eines Portfolios zusammengesetzt:
1) Erstellung und Präsentation des 3D-Objekts aus der Fallstudie 1 (30%)
2) Erstellung und Präsentation des 3D-Objekts aus der Fallstudie 2 (30%)
3) Aufsatz (40%)
 
Anforderungen an die Computer:
Sie werden gebeten, Laptops mitzubringen oder an stationären Computern zu Hause zu arbeiten, um die 3D-Daten zu bearbeiten. Tablet PCs oder mobile Geräte werden durch den Kurs nicht unterstützt.
Denken Sie daran: Sie haben die Möglichkeit, einen Laptop zu Ausbildungszwecken am HRZ auszuleihen. Bitte prüfen Sie diese Möglichkeiten vorher.
 
Erforderliche IT-Kenntnisse für den Kurs:
Die Kursaufgaben sind auf die unterschiedlichen IT-Kenntnisse der Teilnehmer abgestimmt. Auch Studierende ohne spezifische Kenntnisse sind zur Teilnahme willkommen.
 
Die erstellten 3D-Objekte können als guter Beitrag zu Ihrem beruflichen Portfolio dienen.
 
Hauptthemen:
Einführung in die 3D-Modellierung von Objekten des Kulturerbes
Grundlagen der 3D-Datenerfassung
Erstellung von 3D-Rekonstruktionen aus Photogrammetrie
Metadaten-Dokumentation für 3D-Modelle
Qualitätssicherung und Genauigkeit bei digitalen Rekonstruktionen
Repräsentation digitaler Kulturerbe-Objekte
Augmented Reality (AR) Anwendungen für das kulturelle Erbe
Fallstudien: 3D-Modellierungsprojekte im kulturellen Erbe

Literatur
Literature (optional):
 
1.     3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 413–61. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_9.
2.     Cabrelles, Miriam. ‘Macro Photogrammetry & Surface Features Extraction for Paleolithic Portable Art Documentation’, 2 October 2020. https://doi.org/10.3390/app10196908.
3.     Condorelli, Francesca, and Sara Morena. ‘Integration of 3D Modelling with Photogrammetry Applied on Historical Images for Cultural Heritage.’ Vitruvio: International Journal of Architectural Technology and Sustainability 8 (1 April 2023): 58–69. https://doi.org/10.4995/vitruvioijats.2023.18831.
4.     Dai, Hang, Nick Pears, Patrik Huber, and William A. P. Smith. ‘3D Morphable Models: The Face, Ear and Head’. In 3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 463–512. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_10.
5.     Díaz-Alemán, Manuel Drago, Esteban M. Amador-García, Elisa Díaz-González, and Jorge de la Torre-Cantero. ‘Nanite as a Disruptive Technology for the Interactive Visualisation of Cultural Heritage 3D Models: A Case Study’. Heritage 6, no. 8 (August 2023): 5607–18. https://doi.org/10.3390/heritage6080295.
6.     Fickers, Andreas, and Juliane Tatarinov, eds. Digital History and Hermeneutics: Between Theory and Practice. De Gruyter, 2022. https://doi.org/10.1515/9783110723991.
7.     Firth, Antony, Jon Bedford, and David Andrews. ‘HMS Falmouth: 3D Visualization of a First World War Shipwreck’. In 3D Recording and  Interpretation for Maritime Archaeology, edited by John K. McCarthy, Jonathan Benjamin, Trevor Winton, and Wendy van Duivenvoorde, 187–96. Coastal Research Library. Cham: Springer International Publishing, 2019. https://doi.org/10.1007/978-3-030-03635-5_12.
8.     Guidi, Gabriele, and Bernard D. Frischer. ‘3D Digitization of Cultural Heritage’. In 3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 631–97. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_13.
Photogrammetric Applications for Cultural Heritage: Guidance for Good Practice, https://historicengland.org.uk/images-books/publications/photogrammetric-applications-for-cultural-heritage/heag066-photogrammetric-applications-cultural-heritage/
10.  Uueni, Andres, Fabrizio Ivan Apollonio, and Hilkka Hiiop. ‘Photogrammetry and Multispectral Imaging for Conservation Documentation – Tools for Heritage Specialists’. In New Activities For Cultural Heritage, edited by Marco Ceccarelli, Michela Cigola, and Giuseppe Recinto, 122–30. Cham: Springer International Publishing, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-67026-3_13.
 
 

Offizielle Kursbeschreibung
Der Kurs bietet eine praktische Ausbildung in der Anwendung von 3D-Modellierungstechniken zur Erhaltung und Rekonstruktion des kulturellen Erbes. Die Kursteilnehmer lernen den Prozess der Erfassung von 3D-Daten und die Erstellung von 3D-Rekonstruktionen kennen. Außerdem werden bewährte Verfahren für die Datenverwaltung, die Dokumentation von Metadaten und die Darstellung von 3D-Modellen im Internet behandelt. Am Ende des Kurses verfügen die Teilnehmer über die praktische Grundlage, um genaue digitale Darstellungen zu erstellen, die zur Erhaltung und Interpretation des kulturellen Erbes beitragen.

Online-Angebote
moodle

Digital Teaching
The course offers hands-on training in practical aspects of utilizing 3D modelling techniques for preserving and reconstructing cultural heritage. Students will gain experience learning the process of capturing 3D data and creation of 3d reconstructions. Best practices in data management, metadata documentation, and representation of 3D models online will also be covered. By the end of the course, students will have the practical foundation to create accurate digital representations, contributing to the preservation and interpretation of cultural heritage.
 
Exam description:
During the course, you will accomplish a series of tasks which are logically connected. You will be working on two case studies suggested by the teacher. The case studies include two objects for digital reconstruction. The final mark of the exam will be aggregated in the format of portfolio:
1)     Creation and presentation of the 3D-object from the case study 1 (30%)
2)     Creation and presentation of the 3D-object from the case study 2 (30%)
3)     Essay (40%)
 
Requirements for the computers:
You are asked to bring the laptops or work from stationary computers at home to process the 3D data. Tablet PCs or mobile devices won’t be supported due the course.
Remember: you have an option to borrow a laptop for education purposes at HRZ. Please inspect these opportunities beforehand.
 
Required IT knowledge for the course:
The course tasks are adjusted to the different levels of IT skills of the participants. Students without specific knowledge are welcomed as well for enrollment.
 
The accomplished 3D-objects can serve as a good contribution to your professional portfolio.
 
Main Topics:
 
1.     Introduction to 3D Modelling of Cultural Heritage objects
2.     Basics of 3D Data Capture
3.     Creating 3D Reconstructions from Photogrammetry
4.     Metadata Documentation for 3D Models
5.     Quality Assurance and Accuracy in Digital Reconstructions
6.     Representation of Digital Cultural Heritage Objects
7.     Augmented Reality (AR) Applications for Cultural Heritage
8.     Case Studies: 3D Modeling Projects in Cultural Heritage
 
 

Literature
Literature (optional):
 
1.     3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 413–61. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_9.
2.     Cabrelles, Miriam. ‘Macro Photogrammetry & Surface Features Extraction for Paleolithic Portable Art Documentation’, 2 October 2020. https://doi.org/10.3390/app10196908.
3.     Condorelli, Francesca, and Sara Morena. ‘Integration of 3D Modelling with Photogrammetry Applied on Historical Images for Cultural Heritage.’ Vitruvio: International Journal of Architectural Technology and Sustainability 8 (1 April 2023): 58–69. https://doi.org/10.4995/vitruvioijats.2023.18831.
4.     Dai, Hang, Nick Pears, Patrik Huber, and William A. P. Smith. ‘3D Morphable Models: The Face, Ear and Head’. In 3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 463–512. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_10.
5.     Díaz-Alemán, Manuel Drago, Esteban M. Amador-García, Elisa Díaz-González, and Jorge de la Torre-Cantero. ‘Nanite as a Disruptive Technology for the Interactive Visualisation of Cultural Heritage 3D Models: A Case Study’. Heritage 6, no. 8 (August 2023): 5607–18. https://doi.org/10.3390/heritage6080295.
6.     Fickers, Andreas, and Juliane Tatarinov, eds. Digital History and Hermeneutics: Between Theory and Practice. De Gruyter, 2022. https://doi.org/10.1515/9783110723991.
7.     Firth, Antony, Jon Bedford, and David Andrews. ‘HMS Falmouth: 3D Visualization of a First World War Shipwreck’. In 3D Recording and  Interpretation for Maritime Archaeology, edited by John K. McCarthy, Jonathan Benjamin, Trevor Winton, and Wendy van Duivenvoorde, 187–96. Coastal Research Library. Cham: Springer International Publishing, 2019. https://doi.org/10.1007/978-3-030-03635-5_12.
8.     Guidi, Gabriele, and Bernard D. Frischer. ‘3D Digitization of Cultural Heritage’. In 3D Imaging, Analysis and Applications, edited by Yonghuai Liu, Nick Pears, Paul L. Rosin, and Patrik Huber, 631–97. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44070-1_13.
Photogrammetric Applications for Cultural Heritage: Guidance for Good Practice, https://historicengland.org.uk/images-books/publications/photogrammetric-applications-for-cultural-heritage/heag066-photogrammetric-applications-cultural-heritage/
10.  Uueni, Andres, Fabrizio Ivan Apollonio, and Hilkka Hiiop. ‘Photogrammetry and Multispectral Imaging for Conservation Documentation – Tools for Heritage Specialists’. In New Activities For Cultural Heritage, edited by Marco Ceccarelli, Michela Cigola, and Giuseppe Recinto, 122–30. Cham: Springer International Publishing, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-67026-3_13.
 
 

Official Course Description
The course offers hands-on training in practical aspects of utilizing 3D modelling techniques for preserving and reconstructing cultural heritage. Students will gain experience learning the process of capturing 3D data and creation of 3d reconstructions. Best practices in data management, metadata documentation, and representation of 3D models online will also be covered. By the end of the course, students will have the practical foundation to create accurate digital representations, contributing to the preservation and interpretation of cultural heritage.

Online Offerings
moodle

Semester: SoSe 2024